Etika komunikasi terhebat di ALAM ini^^

Bismillah





Adab-adab berkomunikasi dalam Islam. Adab itu sesuatu yang natural (semulajadi), it isn't really taught, or learnt, but it is naturally developed kan? 

Komunikasi, adalah satu proses interaksi antara hidupan. 

Islam? is a way of life :)





Bila kita sebut komunikasi, bukan semata bercakap melalui telefon je, kini sms, ym, facebook, emel, IM, tweeter, etc etc.. itu semua termasuk dalam berkomunikasi. 

Yelah, dalam fb contohnya, untuk menceritakan sesuatu, hanya taip di status dan tag pada kawan kita, kan? 

Apa tujuan dia, untuk menghantar maklumat, betul tak? 

Jadi itu juga komunikasi namanya ^_^ (Ohh, saya rasa seperti mengajar budak-budak pulak. hee)

Sebagai seorang muslim, kita sangat perlu berhati-hati dalam percakapan kita. 


Maksudnya, setiap apa yang kita luahkan menyumbang kepada pahala dan mungkin jugak dosa! 

"Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yg dilakukannya) melainkan ada di sisnya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)" [50:18]

Rasulullah juga mengingatkan kita tentang keseriusan dalam berbicara. 


"Sesungguhnya seorang hamba mengucapkan satu ka­ta yang diredai Allah S.W.T yang ia tidak mengira yang akan mendapatkan demikian sehingga dicatat oleh Al­lah S.W.T keredaan-Nya bagi orang tersebut sampai nanti hari Kiamat. Dan seorang lelaki mengucapkan satu kata yang dimurkai Allah SWT yang tidak dikiranya akan demikian, maka Allah SWT mencatatnya yang demikian itu sampai hari Kiamat." (HR Tirmidzi dan ia berkata ha­dits hasan shahih; juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah



Fahamkan gambar comel tu? Jujur dalam percakapan anda. Tahan diri anda dari bercakap sesuatu yang tidak benar (berbohong). Tiada istilah tipu sunat ( hehe, sangat famous ni) 



The Prophet (s.a.w) said : “You must speak the truth for the truth leads to virtue and virtue leads to Paradise. One who always speaks the truth and means the truth is recorded as truthful with Allah. Keep away from the lies, for the one who continually tells a lie leads to evil and evil leads to Hell-fire” [Al-Bukhari & Muslim] 




 Read between the lines ok. SAY NO TO GOSSIPPING, BACKBITING & SLANDER. Ini bukan isu main-main ok. 

Gossipping : bergosip. Cerita yang disebarkan tidak pasti kesahihannya, boleh jadi betul atau tidak, berkisar tentang manusia.

Backbiting : Gheebah. Mengumpat. Berkata tentang seorang, tentang apa yang tidak disukainya, dibelakangnya.

Slander : Nameemah. Fitnah. Menyebarkan khabar angin yang boleh memporak-perandakan orang lain. 

"Tidak masuk syurga orang yang suka menabur fitnah" Hadith riwayat Muslim dan Bukhari

Jadi, bila kita dengar atau ada orang cerita dekat kita, tak kesahlah gosip ke, mengumpat ke, fitnah ke, kita perlu hentikan dia. 

Jika tidaakkkk.. kita pun menanggung dosa yang sama. Na'uzubillah. 





Okeh, sebagai seorang muslim, janganlah kita cakap kuat-kuat. Contoh: kawan kita kat sebelah je, tapi kita cakap macam nak bagi satu shopping complex tu dengar. 

Haihh, jangan ye. Macam tertelan pembesar suara dalam mulut tu. Pakai baju, tudung, comey da, sekali cakap kuat, adeh, tak masuk langsung. 

"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai". [31:19]





Elakkan dari mengkeji, menggunakan bahasa kotor dan memaki. Somehow, its look like a trend nowadays. Even budak kecik pun dah pandai mengeluarkan kata-kata yang !@#$%^&. Astaghfirullah al azim.


Percakapan tu melambangkan identiti diri kita yang sebenar. Jadi, katakan TIDAK kepada mengkeji, penggunaan bahasa kotor dan memaki! 

Narrated by Ibn Mas’ood, the Prophet (pbuh) said: “The believer is not a slanderer ( one who attacks the honour of others through disparaging words and backbiting); nor is he a curser or (a speaker) of lewd and base language” [Imam Ahmad # 3938]

Narrated by Ibn Abbas (r.a): The Prophet (pbuh) said: “….and when one curses something (or someone) that is not deserving of that, the curse returns upon him.” [A-Tarmidhi & Abu Daawod]




Konklusinya, kita sangat perlu berhati-hati sebelum mengeluarkan kata-kata. Think carefully before utter a word. Ingat malaikat kiri dan kanan yang sentiasa bersedia menjalankan tugas mereka. 


Wallahu'alam.

Nota kaki: Sumber dari Owh So Muslim, dan Click2No , saya telah edit sikit dan berusaha menterjemah bagi lebih mudah memahami (Err, ke lagi tak faham?). 

Saya juga mintak maaf bagi hadith-hadith yang tidak dapat diterjemah. Kadang-kadang,ada ayat yang tak perlu ubah, sebab ayat tu lebih 'zhukk' ke dalam hati (Hehehe)

Bagi setiap perkataan yang berwarna di atas ialah link yang saya sertakan sebagai sumber rujukan saya.


Comments

  1. mohon share dan copy sumber dan maklumat iye :>
    Saya akan letakkan kredit :)
    May Allah Bless you, Thankyou so so so much sister!

    ReplyDelete

Post a Comment

Segala komen anda amatlah dialu-alukan :)

Popular Posts