.Heart Talk.


Allah's timing is perfect in every matter. We don't always understand the wisdom behind it, but we have to learn to trust it - Dr. Bilal Philips

Thursday, January 31, 2013

SAHARA: Dakwah Islamik yang tidak kena cara

Tidak dinafikan industri perfileman kini menunjukkan perkembangan positif dari semasa ke semasa. Filem dan drama berunsurkan Islam semakin banyak dihasilkan, ini adalah sesuatu yang harus dipuji. Namun sejauh manakah kualiti drama Islamik tersebut dapat memberi impak yang benar-benar berkesan kepada penonton.

Penghasilan sesebuah drama Islamik perlulah menepati syariat yang betul dan selari dengan panduan yang telah digariskan dalam Islam. Namun, apa yang dilihat kini, drama-drama Islamik yang dihasilkan tidak memperlihatkan ciri-ciri Islam tetapi menggambarkan imej Islam yang tidak sempurna di mata masyarakat. Promo Drama Islamik berjudul “Sahara” yang sedang ligat ditayangkan di Astro Prima telah mendatangkan kesan negatif kepada masyarakat Islam apabila didapati terdapat unsur-unsur yang tidak selari dan bertentangan dengan syariat Allah swt. Ia seolah-olah menimbulkan persepsi bahawa wanita muslimah yang berhijab dan berpurdah juga ‘sama’ seperti wanita lain apabila berdating dan berpegangan tangan.

Drama ini benar-benar merosakkan imej wanita muslimah yang berhijab lebih-lebih lagi berpurdah. Perlulah difahami bahawa imej wanita ditonjolkan melalui pemakaian dan sikapnya. Ia sebenarnya mencerminkan Islam itu sendiri. Jadi, sekiranya imej itu telah dicalari, ia sebenarnya mencalarkan imej Islam itu sendiri.

Penghasilan sesebuah filem dan drama yang berunsurkan Islam wajib didasari dengan pelbagai cabang ilmu. Akibat daripada kejahilan individu-individu yang terlibat dalam penghasilan sesebuah filem atau drama, maka terhasillah drama sebegini yang secara terang-terangan telah mencemarkan nilai-nilai Islam. Pihak yang bertanggungjawab seperti Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) seharusnya menguatkuasakan pantauan sesebuah filem dan drama yang dihasilkan dari segenap aspek.

Berikut merupakan tuntutan kami kepada pihak-pihak yang berkenaan:
1. Desakan ke atas pihak Astro supaya menghentikan tayangan drama tersebut dengan serta-merta.
2. Gesaan terhadap pihak yang berautoriti supaya menapis dan memantau semula keseluruhan skrip, adegan dan babak yang terkandung di dalam drama Sahara.

Kami juga ingin menyeru seluruh masyarakat yang beragama Islam khususnya mahasiswa supaya bersama-sama mempertahankan kesucian Islam dengan membantah tayangan drama Sahara kerana drama tersebut bukan sahaja telah menimbulkan fitnah tehadap pembawa imej Islam bahkan kepada agama Islam itu sendiri.


[English Version]

SAHARA’s impact – Improper way of Islamic Dakwah

It is undeniable that film’s industry nowadays is indicating positive development from time to time. Dramas and films which are according to Islam religion are widely produced; this is something that should be praised. However, to what extent the quality of that Islamic drama can contribute to the true and effective impact to the audience.

The production of any Islamic drama should fulfill the syariah and according to the guidelines which have been determined in Islam. However, from what we see nowadays, the Islamic dramas which had been produced not reflected the characteristics of Islam but illustrated the image of Islam which is not true in the eyes of community. The promo of the drama entitled “Sahara” which is being showed on Astro Prima can give the negative effect towards the Muslim society as it contains the elements which are not parallel and contradicted with the syariah. As if, it compensates the perception that Muslim women who wear hijab and veil are ‘same’ with other women when they are dating and holding hands.

 This drama has greatly affected the image of Muslim women who are wearing hijab especially the veiled women. We need to understand that the Muslim women’s images are reflected through their attire and attitude. It is also described Islam religion itself. So, if the image was ‘scratched’, it is actually damaging the image of Islam itself.

The production of any film and drama which are according to Islam are compulsory to be based on various branches of knowledge. The effect of ignorant individuals who are involved in producing any film and drama will then produce the product like this type of drama which are clearly dishonored the values of Islam. Those who are responsible like the Development Body of Malaysian National Film (FINAS) should enforce the supervision on films and dramas from various aspects.

As follows are our claims to the related parties:

1.   Insistence on the Astro to immediately stop from showing the drama.

2.  Urge the party with authority to censor and re-supervise overall script, scene and act of Sahara’s drama
  
We are also would like to call all of the Muslim society especially the students to protect our religion by opposing the showing of Sahara’s drama because the drama has not only created the false accusation toward the conveyor of Islam’s image, what is more the Islam religion itself.

Siti Fatimah Azzahra Mohd Nazri

Spirituality & Islamization Secretariat,
Students’ Representative Council 2012/2013
International Islamic University Malaysia

Barakallahulakuma Fatin & Ariff

Maryam Fatini. Pangkat dia dengan saya, mak sepupu. Tapi umurnya baru mencecah 20 tahun Disember lepas. Tahun kelima pelajar perubatan di universiti Ain Sham, Mesir. Pada 26 Januari lepas, selamat melangsungkan pernikahan dengan pasangannya, Ariff Aizzat. 
 
Maryam Fatini
Disebabkan umur kami yang lebih kurang, kami jadi geng, lebih-lebih lagi waktu kecik-kecik dulu. Berkepit je bila saya balik kampung. Dengan seorang lagi, Zura. Kami geng la tiga orang ni.

Waktu mula-mula tahu dia nak tamat zaman bujang, memang percaya je, sebab dia memang nampak matang antara kami. Ni semua lepas dia belajar kat Mesir, kalau tak memang kanak-kanak. Hehe. Semangat ni, dah pakat dah, memang nak tak nak kena balik juga, tengok Fatin nikah. 

Teringat chat dengan dia beberapa bulan sebelum ni:

"Atin, majlis bila? Nak save siap siap dalam planner"
"26 Januari 2013, kena datang ye"
"In Shaa Allah, apa-apa jadi pun nak mintak excuse jugak!"
"Betulkan sikit, jika diizinkan baru boleh excuse ye"

See, matangkan jawapan dia. Hehe. Dari jawapan saya. Nak dijadikan cerita, time nikah dia hari tu, saya tak dapat turut serta. Ada urusan yang sangat penting perlu diselesaikan. 24 Januari dah perlu berada di Kuala Lumpur, Hati sangat la rasa gelisah, serba salah dan macam-macam lagi. Tambah-tambah lagi, kami nak gather dulu yang single-single lady ni sebelum dia nikah 26 tu. Makcik pun siap takut-takutkan.
"Kalau kakak tak datang kenduri Fatin ni, nanti time kakak takde orang datang" T______T

Sedihhh..
Sepupu-sepupu dah mula tanya, di mana saya, malam Fatin sampai ke Malaysia, dia pm fb.
"Mananya anda..."

Saya dihimpit rasa serba salah yang amat, akhirnya saya mencari semangat untuk bagi tahu dia.
"Aten, Mula2 sekali nk mintak maaf awal2..
andai tak dpt dtg ke walimah awk..
Biiznillah, esk bertolak balik KL jam 9.30pg
ade prgrm penting yg perlu dihadiri, jd, sy mohon maaf awl2.."

Jawapan orang matang:
"sunnah org berjuang... hehe
difahami
just lakukan yg terbaik tau!
nanti aten paksa diorg ambik video...
heheh"
 
"sbb tak mmpu dtg single ladies date dan jgk walimah..
sy mohon sejuta kemaafan,

sy balik semula in shaa Allah, Isnin, utk jmpe awk dan bakal zauj. Hehe
Syukran aten sbb memahami..
Hati rasa bolak balik sgt2. Moga Allah tetapkan hati ini."


"cari kebahagiaan dalam takdirmu!"


"Kepada aten dan bakal zauj, sy doakan Semoga bait muslim ini sentiasa dlm keredhaan Allah swt. dan moga sentiasa di landasan dakwah.
jgn lupa, doakan yg terbaik jga buat disini."
 


Ariff Aizzat

Pelamin dia sangat comel. Pink pink gitu. Adik Faqihah super comel!

Tengah-tengah program, adik hantar mms gambar mereka, menjerit teruja. Hehe. Yelah, dia dulu antara kami kan. Seusai dari program, bergegas pulang ke Kuala Terengganu, untuk jumpa Fatin. Seronoknya dia.. berseri-seri muka :) Macam-macam dia cerita, sengih je saya dengar. Hehe. Tak kurang jugak, orang lain yang tolong tambahkan cerita, yang dia tak nak lepas zaujnya balik. Tengok gambar nikahnya sama-sama sehingga gambar terakhir.

"Alhamdulillah, dah tengok gambar nikah awak satu hari, macam tak missed pun kenduri, macam ada sekali"

Nak sedapkan hati :')

By the way, Maryam Fatini dan Ariff Aizzat nikah khitbah, kenduri lagi dua tahun. Masing-masing nak habiskan study dulu. Gambar pelamin jadi la ye. Yang lain, saya je yang tengok. Heheh ;)

Ayat umi, "Romantik sungguh diorang, yelah, sebelum ni tak pernah kenal langsung kan, ni la berkatnya"

Saya senyum :) 

Ini kad dia, canggihkan sekarang. Hehe.

Sunday, January 20, 2013

Muhasabah hati

.Muhasabah hati.

Hati ini milik Allah,
Dia yang berkuasa atas segalanya.

Mari kita bersihkan hati,
nuranikan jiwa,
luruskan niat,
Moga beroleh bahagia.

Simpan memori hari ini,
pasakkan niat,
untuk melakar memori baru.
*hati manusia bukan kita pegang, Allah pegang :)

Monday, January 14, 2013

Muhammad yang kami rindu


La ila ha ilAllah Muhammadur Rasulullah
Alaihi Solatullah Wa Alihi Wal Ahibba'

Shine your mercy like the sun
and be gracious as the earth
let your kindness come like rain
that cares not whom it falls upon

and let ocean deep your wisdom be
your heart and lantern spreading peace
give yourself in love of him
be like al-habib

Melantun-lantun alunan lagu al-habib, Talib Al-Habib memuji-muji Rasulullah, mengajak mencontohi baginda. 

Allah 

Allah


Pertama kali didengarkan lagu ini, hati rasa sebak tak terkira. Lantunan lagu dan lirik yang buat rasa tersentuh dan rindu yang amat pada Baginda. Sejak dari tu, setiap hari akan dengar lagu ni. 

Setiap kali hati rasa tak menentu, hidangkan hati dengan sebutan la ila ha ilAllah versi al-habib. Allah, hati rasa sayu dan sebak. Alunan yang mendayu buat hati rasa terpaut untuk menyebut setiap waktu. 

Ya Nabi Salam Alayk
Ya Rasul Salam Alayk
Ya Habib Salam Alayk
Solawatullah Alayk

Bulan ini merupakan bulan kelahiran Baginda yang kita sayangi dan kasihi. Mari kita kumpul sebanyak kisah sirah nabi yang belum kita tahu. Sebagai tanda syukur kita kepada Muhammad. Pemberi syafaat di akhirat kelak. Moga kita salah seorang daripada yang bertuah itu!

Friday, January 11, 2013

Kasih :)

This entry is a scheduled post, tq ^^

Kadang-kadang,
sayang tidak perlu bersebab,
ia datang sendiri.

Datang dari hati,
yang buat kita senyum sendiri :)



Mulakan hari dengan senyuman 
^_^ 

Zahra Ameerah
10 Januari 2013
4.51 pagi

Thursday, January 10, 2013

Dear Allah :)


Dear Allah, 
Sometimes its hard for me to understand, 
what You really want to happen.

But I trust You, 
I know You will give me what's best. :)

#Strive for last paper tomorrow
#Pray for me :)


Tuesday, January 08, 2013

Mahu perkenal platform usahawan

Mahu perkenal platform usahawan

GOMBAK: “Saya langsung tidak menyangka akan menang dalam pilihan raya semalam kerana bersaing dengan tiga calon lelaki yang mempunyai banyak kelebihan.
“Bagaimanapun, saya yakin mereka (rakan dan pelajar) mempunyai sebab tersendiri untuk memilih saya sebagai wakil Kuliyyah,” kata Siti Fatimah Azzahra Mohd Nazri, 21, calon pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang memenangi kerusi Kuliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar pada pilihan raya kampus itu, kelmarin.

Pelajar semester pertama itu berkata, dia tidak meletakkan sebarang sasaran untuk menang memandangkan ramai pelajar yang seolah-olah tidak yakin dengan kemampuan dirinya ketika mula berkempen sebelum ini.

“Alhamdulillah, mungkin kelebihan saya terletak sebagai satu-satunya sister (pelajar wanita) yang bertanding untuk kerusi ini dan saya percaya mereka juga mahukan manifesto yang saya bawa diperjuangkan sebaik mungkin,” katanya.

Siti Fatimah berkata, dia mahu memperkenalkan satu platform usahawan untuk pelajar kuliyyah itu menjana pendapatan sekali gus membantu mengurangkan beban kewangan mereka.


“Biasanya pelajar tahun tiga dan empat memerlukan sokongan kewangan yang kukuh kerana banyak projek yang perlu disiapkan. Malah, ada juga yang ke luar negara untuk mendapatkan hasil kerja yang bagus dengan menggunakan sumber kewangan sendiri.

“Jadi, dengan adanya program usahawan, ia sedikit sebanyak membantu pelajar kurang berkemampuan untuk turut serta ke luar negara,” katanya.

Sementara itu, calon Kuliyyah Undang-undang, Muhammad Kamil Abdul Munim, 22, berkata dia juga tidak menjangka menang, namun sudah nekad untuk memperjuangkan manifesto yang dibawa.

“Saya mahu melihat universiti bebas dari sebarang kontroversi dan berhenti daripada dikaitkan dengan pelbagai isu termasuk politik.

“Paling penting, saya mahu fokus terhadap usaha menjadikan UIAM sebagai satu institusi pendidikan tinggi terulung dalam melahirkan pelajar cemerlang, pentadbiran yang sentiasa bekerjasama serta sistem yang lebih baik,” katanya.


Dia berkata, tiga elemen itu bukan saja penting dalam pembentukan sesuatu institusi tapi turut menyumbang kepada imej baik UIAM pada masa akan datang.


Kelmarin, UIAM turut mengundang Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk melihat sendiri proses undian semula Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIAM 2012/2013 di kampus berkenaan.


Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/04



Sumber


 

Ambil guru dari india perlu kajian mendalam



Nuruljannah Ismail, 29 Dis 2012
Lebih kurang seminggu yang lalu, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mencadangkan kepada Perdana Menteri India untuk menerima sejumlah guru yang mahir bahasa Inggeris dari India untuk mengajar di negara kita. Pada dasarnya, kita melihat cadangan ini mampu mewujudkan kerjasama yang pelbagai dan menyeluruh antara Malaysia dan India, namun jika diteliti, masih banyak faktor yang perlu ditekuni demi untuk merealisasikan cadangan ini. Saya di peringkat mahasiswa yang merupakan pelajar daripada Jurusan Pendidikan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, ingin menyuarakan ketidaksetujuan terhadap cadangan ini atas beberapa hujah.

Hujah saya yang pertama ialah, lambakan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) yang masih menganggur dan masih menunggu untuk ditempatkan ke sekolah-sekolah untuk mengajar. Tambahan lagi, baru-baru ini Gerakan Gabungan ISMP mengeluarkan kenyataan bahawa mereka turut menghadapi kesukaran untuk diterima di sektor swasta. Justeru, jika melihat kepada situasi ketika ini, amatlah mustahil untuk kita membawa masuk guru dari India, sedangkan masih ramai lagi graduan ISMP yang terkontang-kanting menunggu panggilan penempatan ke sekolah-sekolah. Cadangan ini seolah-olah menyempitkan peluang graduan ISMP terutamanya daripada jurusan Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (TESL) untuk mendapatkan pekerjaan. Seterusnya, ia akan memburukkan lagi masalah pengangguran dalam kalangan graduan ISMP. Terdengar juga ura-ura bahawa pengambilan mahasiswa ISMP akan dihentikan buat sementara waktu bermula tahun hadapan kerana peluang pekerjaan yang tersedia tidak mampu menampung graduan ISMP yang sedia ada. Lantas, satu pertanyaan di sini, adakah berbaloi jika pengambilan mahasiswa dihentikan untuk mengatasi masalah pengangguran dan pada masa yang sama kita mengimport masuk guru-guru dari India?

Hujah saya yang kedua ialah, kita sudah mempunyai graduan dari jurusan TESL untuk mengajar dalam bahasa Inggeris. Bahkan, sehingga kini, masih ada ribuan mahasiswa di seluruh Malaysia yang sedang mengikuti kursus TESL dan dijangka akan menamatkan pengajian antara tahun 2013 hingga 2016. Jika diperhati keadaan ini, saya yakin negara kita tidak akan ketandusan guru-guru bahasa Inggeris untuk mengajar anak-anak watan. Atas dasar apa kami diberi latihan selama empat tahun sekiranya peluang untuk mengajar diberikan kepada mereka yang bukan warganegara? Saya yakin dengan kompetensi mahasiswa dan juga graduan TESL di Malaysia kerana proses untuk menjadi mahasiswa ISMP bukan mudah. Untuk mengambil jurusan TESL, kami harus memperoleh sekurang-kurangnya band 4 dalam Malaysian University English Test (MUET). Setelah melepasi ujian tersebut, kami menduduki  pula Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) dan seterusnya kami melalui proses temuduga. Dengan tapisan sebegini, adakah kerajaan masih belum yakin dengan kemampuan kami mengajar anak watan kami sendiri?

Hujah saya yang ketiga ialah dari sudut ekonomi. Kemasukan guru-guru dari India tidak dapat tidak memerlukan kerajaan untuk melaburkan sejumlah wang yang agak besar  yang merangkumi kos yang pelbagai. Kita melihat situasi ini dari sudut kemaslahatan umum. Adakah pengambilan guru-guru dari India merupakan satu keperluan sehinggakan kita rasa berbaloi untuk melaburkan ke arah itu? Atau adakah dengan jumlah dan kualiti guru bahasa Inggeris di Malaysia masih mampu menyediakan servis pengajaran yang terbaik dan dengan ini kerajaan tidak perlu melaburkan banyak wang untuk menampung guru-guru di Malaysia? Saya memilih opsi yang kedua. Saya masih yakin dengan kebolehan dan kompetensi guru-guru bahasa Inggeris di Malaysia untuk mengajar, kerana dengan adanya saya disini pada hari ini adalah dengan hasil tunjuk ajar mereka. Justeru, lebih wajar kiranya jika wang kerajaan digunakan dan diperuntukkan untuk memperkasakan guru-guru bahasa Inggeris di Malaysia. Tambahan lagi, ketika ini kita sudah mempunyai 75 orang guru dari Amerika Syarikat untuk mengajar di Malaysia. Jadi, saya percaya, kita tidak perlu lagi menokok tambah bilangan guru import yang sedia ada, kerana ia akan meningkatkan kos yang perlu ditanggung kerajaan.

Saya menyokong penuh saranan Kesatuan Perkhidmatan Guru Kebangsaan (NUTP) untuk kerajaan membuat kajian dengan lebih mendalam terhadap isu ini dan juga mengadakan perbincangan dengan professor bahasa Inggeris di Malaysia. Semoga dengan perbincangan tersebut, dapat menghasilkan keputusan yang menguntungkan negara. Saya juga tidak sebulatnya menolak cadangan ini. Jika kerajaan mampu memberi  sebab yang memuaskan bukan sekadar untuk membina hubungan, saya dan juga mahasiswa lain mungkin akan mempertimbangkan cadangan ini. Namun, untuk masa ini, saya tetap dengan pendirian saya untuk tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Penulis ialah Majlis Perwakilan Pelajar UIAM. 

MPP UIA desak kaji semula syarat rebat RM200



MPPUIA desak kaji semula syarat rebat RM200

Harakahdaily, 07 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Ada syarat yang sangat membebankan pengguna telefon pintar iaitu semua pelanggan dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan terpilih.
Demikian luahan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (MPPUIA), Muhammad Hamidi Zamri berhubung rebat RM200 untuk pembelian telefon pintar.

Begitupun, beliau berterima kasih kepada kerajaan Malaysia yang berbesar hati meluluskan rebat RM200 untuk pembelian telefon pintar kepada belia berusia 21 bhingga 30 tahun dalam Bajet 2013.

“Mahasiswa di IPTA/IPTS juga tidak terlepas dari menikmati rebat ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Baru-baru ini juga, kabinet telah mendengar suara belia untuk membuka tawaran rebat RM 200 kepada semua jenis telefon pintar, bukannya terhad kepada telefon pintar yang berharga RM500 ke bawah sahaja.

“Namun demikian, apabila kami meneliti syarat-syarat yang dikemukakan, kami mendapati ada syarat yang sangat membebankan pengguna telefon pintar iaitu semua pelanggan dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan terpilih bagi melayakkan mereka menuntut rebat ini,” ujarnya.

Malah, kata beliau ada sesetengah penyedia perkhidmatan mewajibkan pelanggan untuk terikat dengan kontrak perjanjian selama setahun untuk menikmati rebat ini.

Beliau berkata, MPPUIA akui bahawa penggunaan aplikasi telefon pintar akan terbatas tanpa liputan internet, namun demikian perkara itu akan dapat diatasi apabila kebanyakan kampus IPTA/IPTS dan juga restoran-restoran ada menawarkan wifi percuma kepada pelajar dan pelanggan mereka.

Katanya, oleh kerana mahasiswa di IPTA/IPTS bukanlah golongan yang berpendapatan, pihaknya mendesak agar syarat mewajibkan langganan internet ini dikaji semula kerana ternyata ianya akan membebankan mahasiswa yang terpaksa membayar komitmen bulanan untuk menikmati rebat RM200 itu.

“Kami yakin bahawa kerajaan Malaysia sangat prihatin dengan kebajikan rakyat. Janganlah kerana kesenangan sementara, menyebabkan kami terpaksa menanggung kepayahan yang berpanjangan,” katanya lagi.
  
Sumber

Monday, January 07, 2013

Allah masih bantu

Foyer 3 CAC, jam 8.50 pagi.


Semua sudah berpusu-pusu masuk ke dalam dewan peperiksaan.


Ku lihat tangan yang masih menggigil entah kenapa.
Dari tadi, masih tak berhenti.
Bersama denyutan jantung yang pantas dari biasa.


"Ya Allah, berdebarnya nak jawab exam"
sampai tangan juga turut merasa debarannya. Agaknya lah.

Keluhan dilepaskan tanpa disedari.

"Macam mana nak exam ni, tangan duk macam orang parkinson ni" 
 

Allah, Allah,
mulut dari tadi tadi tak berhenti menyebut.
meminta Allah pinjamkan ketenangan, supaya mampu menjawab exam.


Bismillah, langkah kaki ku hayun ke dalam dewan.
Bersama hati dan tangan yang masih begitu.


"Allah, bantu hamba-Mu ya Allah", setibanya di meja.
Meja 35.
Depan sekali barisan kedua dari kiri.

Sempat saya titipkan pesan buat sahabat di belakang,
"Widad, kalau nampak saya tidur, tolong tendang sikit kerusi ye, biar terjaga" 
Kepala seolah terbang melayang akibat bersengkang mata semalaman menghabiskan chapter yang masih berbaki.


Dengan berbekalkan bismillah, doa dan tawakkal, exam mula di jawab.



15 minit terakhir sebelum tamat masa, saya minta keluar dari dewan.

Alhamdulillah.
Alhamdulillah.
Alhamdulillah.

Keluar dewan dengan senyuman, meski saya tahu,
jawapan itu bukan kategori cemerlang,
tapi saya bersyukur kerana Allah masih lagi beri peluang dan ruang.


Allah, Allah,


Malunya, pada usaha yang tak seberapa seperti sebelum-sebelum ni,
tapi Allah masih bantu.
seperti juga sebelum-sebelum ni.


Berhenti sejenak,
menghitung nikmat Tuhan,
yang tak terkira banyaknya.


Sungguhlah,
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan. (Ar-Rahman)


* * * * * * * * * *


Ponder~ 
Every righteous has a past and every sinner has a future.
Its never to late to turn back and change.
Because Allah will always be there. 
- mesej dari adik-beradik usrah



Zahra Ameerah
7hb Januari 2013
9.50 malam

Saya dan blog

Gambar Pertama
Gambar Kedua


Okay, sila beza kan. Ketara bukan? Kerajinan dalam berblogging tu yang makin merudum. Seperti yang dah dimaklum dalam the owner, ini adalah blog saya yang kedua selepas impianfara. Jangan di tanya kenapa saya tak teruskan blog di impianfara ye. Hihi. Sebenarnya yang ketiga, cuma saya tidaklah menguar-uarkan kerana, blog yang kedua itu adalah blog peribadi sahaja. Okay abaikan.

Motif post ni sebenarnya untuk menunjukkan bukti pada tahun 2012 saya memang tak rajin berblogging seperti tahun-tahun sebelumnya. Saya kira kerana soal komitmen pada yang lain yang dirasakan lebih penting. Itu alasan. 

Gambar pertama, merujuk blog peribadi. Telah saya snip kat gambar tu menggunakan snipping tools. Tahun 2012 menunjukkan yang saya hanya berblogging di situ sebanyak 8 post sahaja. Haihhh.

Gambar kedua, merujuk blog yang anda sedang baca sekarang ini. Juga dengan bantuan snipping tool. Tahun 2012 menunjukkan yang saya hanya berblogging sebanyak 16 post sahaja. Okay, double sikit dari yang tadi. Tapi, tetap juga mengecewakan.

Teringat di satu program yang saya pergi, Ustaz tanya, siapa dalam dewan ni ada blog, angkat tangan! Ramai yang berlumba-lumba angkat tangan termasuk saya. Hampir separuh dewan yang angkat tangan. Ustaz tanya lagi, siapa yang update blog dia setiap hari, tiada yang angkat tangan. Yang update setiap minggu? ada la seorang dua yang angkat. Yang update suka hati dia bila? yang ini saya angkat. Hehe.

Ustaz tegur, macam mana nak jadi pendakwah? Kalau blog pun payah nak update. Sibuk la macam mana sekali pun, tanggungjawab pada umat itu tak boleh ditinggalkan. Kita tak pernah sedar bilangan kaki blogger yang makin meningkat dari hari ke hari. Besar peranannya jika kita boleh gunakan kreativiti penulisan kita dalam dunia blog. 

Terdiam seketika.

Berfikir sejenak.

Bukan tak nak update, tapi payah nak online. Macam-macam kekangan. Assigment lagi bertimbun.


Ustaz sambung, kita yang duk kata diri ni daie penuh dengan alasan. Pelbagai alasan kita cipta untuk tutup kesalahan kita.

Terperanjat. Duduk bersila dibetulkan. Ditegakkan badan. Seolah ustaz dengar kata hati.

Itu tiga tahun yang lalu punya kisah. 

Tapi kini, saya masih di takuk yang sama. Allahuakbar. 


Malu rasanya. 
Malu pada diri sendiri. 
Malu pada janji yang ditabur pada diri sendiri.



In sha Allah, tahun baru, azam baru.