.Heart Talk.


Allah's timing is perfect in every matter. We don't always understand the wisdom behind it, but we have to learn to trust it - Dr. Bilal Philips

Monday, December 31, 2012

What did I do today?

Oh the moon has come, the day is done,
the night has covered up the sun,
I have stood so often before you to pray,
but I wonder Allah, tell me, what did I do today?
 
Did I remember the words of Al-Fatihah?
Did I take time to thank you for all that I have?
Did I call on you to guide my way?
Tell me what did I do today?

 

I have whispered to you as I made Ruku'
Subhana Rabey'yal Adheem.
But was my faith bright or grey?
Oh Allah, tell me, what did I do today?
 
Did I smile at my brother?
Was I kind to my Mother?
Did I teach another something that I know?
Or did my love of this world lead me astray?
Tell me what did I do today?

 

Sami Allah hu liman hamida
Rabbana Lakal Hamd.
Sami Allah hu liman hamida
Rabbana Lakal Hamd.

Lailahaillallah..
Lailahaillallah..
Lailahaillallah..
 

Though I've bowed to you with my face in the dust,
Subhana Raby'yal a`la.
Did I turn to you and did I obey?
Oh Allah, tell me, what did I do today?
 
Did I use my time?
Did I use my mind?
If I search my heart what will I find?
The light of your guidance is a glimmering ray,
Tell me, what did I do today?
 
Oh Allah, 
What did I do today?
What did I do today? 

-Dawud Wharnsby Ali



Friday, December 28, 2012

Which favours would you deny?

I'm still ashamed of what my heart once containes, but still Allah sends me blessings again and again.

Allah, Allah, Allah 
Very true..
Feel shame of my self. 
Allah Ar-Rahman Ar-Rahim 
T_____T


"Then which of the favors of your Lords would you deny" Ar-Rahman verse 13.

Let us,
Stay calm.
Sit. and ponder.

Have we thank Him today?    
Alhamdulillah. wa syukrulillah.
 
'It's worth to ponder'  


Zahra Ameerah
9.07pm
28th December 2012 


Last friday for 2012

It was narrated from Abu Sa'eed al-Khduri that the Prophet (peace and blessings of be upon him) said: "Whoever reads Surat al-Kahf on Friday, he will be illuminated with light between the two Fridays." Narrated by al-Hakim
------
IT'S JUMUAH - LYRICS

5AM Waking up for Fajr
Got to make Wudu, got to pray my Sunnah
Got to make Ghusl, got to clip my nails
Looking outside, the sun is rising up in the sky
Everybody's rushing
Got to get down to the masjid
Got to say "Salam!" to the Imam

Sitting in the first Saff (row), chilling in the back Saff (row)
Got to make my mind up... Do what the prophet did!

It's Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to the Ajr
Miswaking!, Miswaking!
Miswaking!, Miswaking!
Pray, Pray , Pray, Pray
Got to read Surat Al-Kahf

12:45 the Imam's on the minbar, talking about something like "Fiqh Az-Zakat"
They're whispering, chatting from the crowd, don't they know that it's haram
I stand up, you stand up, prayer's about to start "Qad, Qaamat es-Salaah"
Foot to foot! shoulder to shoulder! Just don't step on me!

Sitting in the first Saff (row), chilling in the back Saff (row)
Got to make my mind up... Do what the prophet did!

It's Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to his mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to the Ajr
Miswaking!, Miswaking!
Miswaking!, Miswaking!
Pray , Pray, Pray , Pray
Got to read Surat Al-Kahf

It's Jumuah Jumuah
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy, mercy
Jumuah! Jumuah!
Got to make dhikr on Jumuah,
Everybody's looking forward to His mercy



# Sedar tak sedar, kita sudah pun di Jumaat yang terakhir untuk tahun masihi 2012 ini. Terfikir sejenak, masih adakah lagi hari esok untuk ku? Kal Ho Na Ho? 

Semoga hari ini, secara tidak langsung menjadi titik permulaan ku untuk hari-hari seterusnya.
Indahkan diri dengan senyuman, agar mampu menyinari dia yang memerlukan.

#Senyum seindah suria
  Yang membawa cahaya
  Senyumlah dari hati
  Duniamu berseri...

# Jom baca Al-Kahfi~

Wednesday, December 26, 2012

Wishing you all the best for final exam :)

From Spirituality & Islamization Secretariat

From Academic & Intellectual Affairs
From Presidential Secretariat

From Kulliyyah of Architecture & Environmental Design Representative


From Kulliyyah of Economics And Management Sciences Representative


From us,
Students' Representative Council 2012/2013

Thursday, November 22, 2012

Islamization of Hijrah : Hijrah and its Soul


ISLAMIZATION OF HIJRAH : HIJRAH AND ITS SOUL

Assalamualaikum IIUM community…

Early Muharram is the new opening of new paradigm in Muslims’ history. This date was announced as the era of victory and awakening of Islam through the episode of hijrah that was carved beautifully in the history. It was when the process of civilization shaped into the mould of Islam and the sacrifice in Hijrah itself had become the turning point of the spreading of Islam until today.  

For a student especially in IIUM, and also other campuses, there are numerous lessons that we can take from the episode of hijrah either explicitly or implicitly. If we discuss it literally, it is insufficient for us as humans to really understand the meaning of Hijrah. If we look into it from philosophical view, it is easy to understand that hijrah brings the meaning of changes either in the form of revolution or evolution. The changes from bad to good, from good to better and finally the changes to be the best. Hijrah elaborates the process into bigger visions that are sacrifice and spreading of Islam.

Among the concepts of hijrah:
* Hijrah in belief (i‘tiqadiyah).
* Hijrah in worshipping system (Ta’abbudiyah).
* Hijrah in the forms of moral and ethics. (Akhlaqiyah).
* Hijrah in thinking and culture budaya (Aqliyah Tsaqafiyah).
* Hijrah in family institution (Usrawiyah).
* Hijrah in the community social context. (Ijtima’iyah).

The Real Soul of Hijrah

The real soul of Hijrah can be appreciated from the details of bai’ah (covenant) al-Aqabah the 2nd that was agreed between Rasulullah and few people of Ansar in pilgrimage period 13th year of prophethood.

In the book Musnad Imam Ahmad(no 13934-hasan sanad), Jabir told the event. He asked Rasulullah saw on that day: “What are the details of this covenant O Rasulullah?” Rasulullah then answered:
“All of you, promise me to always:
1.    Obey me in diligence and laziness.
2.    Spend expenses (for Islam) in hardships and easiness.
3.    Practice amar ma’ruf and nahi mungkar
4.    Bold in defending Allah’s religion and not to care others’ insults.
5.    Help me when I arrive Yathrib (Madinah)
6.    Care and defend me as if you want to defend yourselves, your wives and children.

7.    “Heaven is for you!” (Imam al-Hakim and Ibn Hibbah had verified this hadith’s sanad in their books).

Lessons for Ummah
Thus, every person who misses Rasulullah should review each detail of 2nd al-Aqabah covenant deeply, appreciate the explicit lessons and understand the implicit ones and try to apply them. I hope that we can the ummah who are qualified to receive Rasulullah’s syafaat in the hereafter. In another hadith, Rasulullah saw said, “There will be no more hijrah (to Madinah) after the opening of Mecca, but the ones that still exist are jihad and intention. When you are called for jihad you need to answer it.”
Riwayat al-Bukhari no. 2575, Muslim no. 2412)
Wallahu ‘Alam…

Source:
1. Al-Azhar Commentary
2. Collection of Authentic Hadiths
3. I luv Islam



Chairperson:
Izzat Afif Abdullah

Co-Chairperson:
Siti Fatimah Azzahra Mohd Nazri

Spirituality and Islamization Secretariat
Students’ Represenative Council 2012/2013

Seruan Prihatin Palestin Tanpa Ironi


Seruan Prihatin Palestin Tanpa Ironi

Pemandangan ironi yang menimbulkan keinsafan, bukan peperangan mulut yang memandang
Mati atau hidup, dua-dua adalah ujian.
Itu kenyataan Allah di dalam surah al-Mulk ayat 2:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

“Dialah yang telah mencipta mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)” [al-Mulk 67:2]
Apabila mati dan hidup mengekalkan kita dalam mood diuji, maknanya kita sentiasa diuji. Apabila ada sahaja kejadian yang dirasakan sebagai ujian, mesti kita lihat sisi sebaliknya, siapa lagi yang teruji selain daripada yang zahirnya kelihatan sedang diuji itu.
Apabila mangsa kemalangan jalanraya cedera parah dibawa ke hospital, zahirnya pesakit itu sedang diuji. Namun, doktor, jururawat, pembantu perubatan dan sekalian pasukan perawat, juga sedang diuji.
Aqidah diuji pada melihat qadha’ dan qadar.
Pandangan hidup diuji pada melihat rawatan yang diberi biar secemas dan seberat mana pun tekanan, adalah ibadah kepada Allah.
Sistem nilai sedang diuji pada menentukan mana yang lebih utama daripada yang lain.
Atau dalam bahasa yang lebih mudah, keikhlasan diuji, kesungguhan diuji, kompetensi diuji, akhlaq diuji, serba serbi sedang diuji. Pesakit dan perawat sama-sama sedang diuji, dalam gelanggang yang sama.
UJIAN DI PALESTIN
Peluru.
Bom.
Darah.
Kematian.
Saudara kita di Palestin telah dan sedang malah terus menerus diuji. Ujian yang menyakitkan. Yang menyeksa jiwa. Ujian ke atas mereka seperti sudah tidak tergambar oleh kata. Malah ujian yang terlalu berat itu menyebabkan kajian oleh pakar psikologi Palestin terhadap kanak-kanak memperlihatkan betapa kanak-kanak Palestin hilang keinginan dan semangat untuk hidup!
Terlalu trauma.
Jika mereka sedang diuji, siapa lagi yang sedang diuji.
Bahu memikul sedang diuji.
Mata memandang juga sedang diuji.
Itulah KITA.
Ujian ke atas kita bukan hanya kepada kita terhadap mereka.
Malah ujiannya juga adalah kita terhadap sesama kita.
MENYINDIR UNTUK MENYERU PRIHATIN
Kita hidup dalam budaya penuh ironi.
Sarcasm.
Hingga hendak mengajak kepada kebaikan pun kita menyindir.
Kita sudah tidak percaya kepada ajakan secara direct. Kita anggap direct itu terlalu sukar lagi melukakan. Kita gerun dengan jari yang luka di tangan, tetapi kita tidak gerun dengan kanser yang membunuh dari dalam. Teguran direct mungkin agak melukakan seperti lukanya jari. Tetapi sindiran membenihkan dendam yang membunuh dari dalam.
Menggunakan pendekatan MENYINDIR tidak akan menjadikan rakyat Malaysia lebih prihatin kepada isu di Gaza dan Palestin. Malah ia mungkin menimbulkan rasa menyampah dengan golongan pejuang isu Palestin.
Ajaklah.
“Saya sudah puas mengajak secara direct. Tidak berkesan pun!” hujah kita sesama kita.
Kita mungkin terlepas pandang bahawa Nabi Nuh alayhi al-salaam mengajak, memujuk, mendidik, malah mengancam, selama 950 tahun. Tidak pula Baginda beralih kepada kaedah sindiran kerana sudah puas mengajak secara direct.
Allah itu Tuhan yang hari-hari didurhakai hamba-Nya, jarang sekali Allah memujuk dengan sindiran. Dan jika Allah yang menyindir dengan ironi, ia sindiran ALLAH kepada hamba-Nya. Layak sungguh. Mana mungkin kita sebagai hamba mahu menyindir sesama hamba.
Sarcasm, menegur secara sindiran berironi ini ditegah oleh ALLAH di dalam firman-Nya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.” [Al-Hujuraat 49:11]
Al-Imam al-Tabari rahimahullah semasa mengulas ayat ini, menyatakan bahawa Allah meletakkan hukum mengharamkan perbuatan menyindir berironi (sarcasm) yang disebut sebagai al-sukhriyyah di dalam ayat ini, ke atas semua keadaan dalam semua makna. Maka tidak halal bagi seorang mukmin untuk menyindir seorang mukmin yang lain, sama ada kerana kemiskinannya, malah dosa yang dilakukannya atau apa sebab sekali pun, untuk menjustifikasikan sindiran.
Jangan rasa bagus sangat apabila prihatin dengan isu Gaza. Rasa bagus itulah sifat yang menjadikan Yahudi terlaknat.

Pujuk, jangan kutuk.
Bina jambatan, bukan tembok.
Ajak, bukan ajar.
Jadi da’i, bukan mufti!

Kita mahu meramaikan mereka yang prihatin.
Bukan menambah kebencian sesama kita.
Kita boikot barangan Yahudi, ironi kita memecah belahkan sesama kita tanpa Yahudi campur tangan.
Self destructive!
Ya Allah, bantulah saudara-saudara kami di Palestin, ya Mujib al-Du’a!
Sesungguhnya kami sedang sangat diuji.
HASRIZAL
43000 BSP
#Artikel ini daripada saifulislam.com
*Saya sengaja tinggalkan sumber yang saya baca disini, tanpa saya ulas seperti kebiasaanya. Kali ini, saya mahu kita semua baca, biar masuk ke dalam hati. Ini realiti yang berlaku di sekeliling kita. 
Allahuakbar, Insaflah wahai diri~

Sunday, November 18, 2012

Respon Presiden Turki berkenaan Isu Palestin

Ringkasan Ucapan Recep Tayyib Erdoğan di Cairo University sebentar tadi.

1- Bagaimana Gaza boleh dibiarkan ketika di kiri dan kanannya ada Mesir dan Turki? Ada Morsi dan Erdoğan!

2- Wahai pemuda Mesir, melalui revolusi kalian, kezaliman t elah tahu bahawa mereka tidak mampu kekal. Ajalnya akan tiba di sana sini!

3- Ayat 139 dari Surah Al Imraan, Allah sudah mengingatkan kita semua agar tidak berasa lemah dan terhina selagi kita beriman.

4- Jangan lemah, jangan sedih! Di Turki dan Mesir, serta rantau ini, Medan Tahrir adalah tempat kamu mengangkat wajahmu. Penuh bangga kerana kamu Misri.

5- Kita warga rantau ini tidak akan membiarkan kesedihan dan kezaliman membelenggu kita.

6- Semua sejarah rantau ini yang menjadi kebanggaan kita. Semangat Salahuddin Al-Ayubi akan kita lakarkan kembali. Dan kita sedang melakarkannya.

7- Sempadan yang dilakar oleh pena politik tidak akan menyekat kasih sayang dan ukhuwwah kita.

8- Kita di wilayah ini dalam sejarah yang dikongsi bersama selama ini perlu berpanjangan dan berterusan.

9- Apa yang sedang berlaku hasil revolusi Mesir adalah pada mengembalikan wilayah ini ke sifat asalnya yg bertamadun tinggi dan penuh kemuliaan.

10- Apabila Turki menjadi kuat, Mesir juga akan bertambah kuat. Dan kekuatan Mesir menambahkan kekuatan Turki. Kita adalah kekuatan utama di wilayah ini.

11- Turki menyediakan seluruh keupayaan kami untuk membantu rakyat Syria di sempadan.

12- Menjadi kewajipan kemanusiaan dan.keagamaan untuk kita membantu. Termasuk Saudi, Jordan dan Negara Teluk. Mesti berganding bahu membantu.

13- Sistem yang dipakai di peringkat antarabangsa untuk mengekalkan keamanan tidak berfungsi, United Nations gagal. Turki melihat perubahan mesti dilakukan pada sistem itu, di peringkat fundamental.

14- Seluruh dunia dengan sistem itu bersidang untuk pelbagai isu, tetapi apabila tiba isu Syria dan Palestin, tiada keputusan konkrit yang terhasil.

15- Kita bercakap dalam dua bahasa yang berbeza tetapi kita saling memahami kerana bahasa hati kita adalah bahasa yang sama, kerana mengimani perkara yang sama.

Sama-sama kita doakan agar pemimpin dunia Islam bersatu menyelesaikan Isu Palestine, Syria, Rohingya dengan lebih konkrit dan bertindak seperti yang diperkatakan. 
Ingatlah, umat Islam itu laksana 1 badan. Andai kaki berasa sakit, 1 badan akan mengerang kesakitan. Andai Muslim Gaza menderita kesakitan, keseluruhan Muslim di seluruh dunia wajib bangkit menyatakan sokongan. 
Berdoalah.. Berdoalah.. Berdoalah..

Terjemahan ucapan Erdogan oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
#PrayForGaza|akhi fairuz| via  FB Page

via Along Nisah

Save Our Palestine




Credit pictures to: Src IIUM 2012/2013

Apabila McD mengeluarkan kenyataan tidak ada kaitan dengan Israel, malah menawarkan menu percuma untuk mengambil hati umat Islam di Malaysia, ketika itulah kita lihat ramainya orang-orang yang tidak bersetuju dengan kempen boikot muncul keluar berbondong-bondong.

Nah, sekarang kita nampak dengan jelas bukti nyata kenapa McD sampai hari ini masih rancak seperti biasa. Kata mereka yang anti-boikot ini:

- Google pun support Israel, boikotlah!
- FB pun sama, boikotlah!
- McD M'sia halal dimakan, kenapa nak haramkan pula, bodoh!
- McD kan dah keluarkan kenyataan tidak ada kaitan tu, percayalah sangat berita Aqsa Syarif tu. Mengarut dan tak ada bukti pun!
- Boikot macam ini takkan menolong apa-apa pun lah! Lebih baik derma dari boikot!
- Israel tak terjejas pun dengan boikot McD!

Kelakar juga, bila McD ini macam makanan rutin pula ya sampai golongan anti-boikot ini defend bersungguh-sungguh. Malah siap maki hamun lagi yang lancarkan kempen boikot.
Sayangnya pada McD begitu menebal sekali. Begitu kasih sekali. Oh penangan cinta McD buat penggemarnya ketagih! Takjub sekali.

Saya belek-belek buku lama Fatwa-Fatwa Kontemporari Syeikh Yusof al-Qaradawi, dalam buku itu menyebut:

"Mahatma Gandhi adalah antara yang terkenal pernah lancarkan boikot barangan Inggeris untuk menuntut kemerdekaan tanahairnya, pengaruh boikot ini sangat besar dalam membebaskan India dari kekuasaan penjajah ketika itu.

1. Boikot satu-satunya senjata yg ada di tangan rakyat marhaen. Pemerintah tidak mampu memaksa penduduk utk membeli produk dari sumber tertentu. Maka, hendaklah kita menggunakan senjata boikot ini utk menghadapi musuh umat Islam. Sehingga mereka merasa bahawa umat ini masih hidup dan belum mati, serta dengan izin Allah tidak akan binasa.

2. Dlm boikot, ada tujuan lain selain ekonomi. Gerakan ini merupakan pendidikan bagi umat Islam untuk membebaskan diri dari perhambaan terhadap selera org lain, yg mengajar untuk terlalu bergantung pada sesuatu yg tidak bermanfaat dan mengandungi bahaya.
(maksudnya: jgn terlalu bergantung pada produk mereka )

3. Boikot juga sebagai suatu aksi persaudaraan dan penyatuan umat Islam. Kita tidak akan mengkhianati saudara-saudara kita yg menjadi korban setiap hari dengan beri keuntungan pada musuh.

4. Boikot adalah suatu perlawanan pasif yang mendukung perlawanan aktif yg sedang dilakukan oleh saudara-saudara kita di tana para nabi dan bumi jihad, Palestin."

Ada kata-kata yg menarik dari beliau:

"Jika org2 Yahudi anggap diri mereka sbg tentera yg mendukung negara Israel dgn seluruh kemampuan mereka, maka seluruh umat Islam seluruh dunia juga merupakan tentera untuk bebaskan Masjidil Aqsa dan bantu Palestine dengan seluruh jiwa dan raga!"

So, fikirlah sendiri. Jangan perlekehkan usaha yang dianggap remeh temeh. Jangan sampai Allah 'boikot' mereka yang anti sangat ini sudahlah. Bersyukurlah ada segelintir yang masih berusaha bersungguh-sungguh dengan boikot, dengan derma, dgn bantuan kemanusiaan, doa, perang saraf pemikiran dalam tulisan, dan apa saja usaha dari sekecil2 usaha hinggalah sebesar2nya yakni jihad dengan angkat senjata.

Credit to: Syabab Musafir Kasih

Friday, November 09, 2012

Islamisasi Hijrah : Hijrah & Rohnya


ISLAMISASI HIJRAH : HIJRAH & ROHNYA

Assalamualaikum warga UIAM sekalian…

Minggu depan pada 15 November 2012, akan bermulanya tahun baru bagi seluruh umat Islam..Sebagai persediaan kita menghadapi Awal Muharam ini,mari sama-sama kita menyegarkan kembali nilai Hijrah serta semangat yang terbina di dalamnya bagi memastikan kehidupan kita sentiasa tercorak kea rah kebaikan.

Awal muharram merupakan suatu pembukaan paradigma baru dalam sejarah Islam. Tarikh ini diisytiharkan oleh Saidina Umar r.a sebagai permulaan era kejayaan dan kebangkitan Islam melalui peristiwa Hijrah yang terpatri kemas dalam sejarah. Disini bermula proses ketamadunan mengikut acuan Islam dan pongorbanan peristiwa Hijrah menjadi ‘turning point’ kepada penyebaran Islam hinggalah pada hari ini.

Bagi seorang mahasiswa khususnya di UIAM, umumnya kampus-kampus lain, cukup banyak pengajaran daripada peristiwa hijrah dalam erti kata yang tersurat mahupun tersirat yang dapat kita ambil. Jika dibicara dalam kerangka istilah, tidak cukup untuk kita sebagai insan menghadamkan maksud peristiwa Hijrah. Sudut falsafahnya mudah sahaja untuk difahami bahawa hijrah membawa erti perubahan sama ada dalam bentuk revolusi mahupun evolusi. Perubahan dari buruk kepada baik, baik kepada lebih baik dan seterusnya kepada yang terbaik. Hijrah menghuraikan proses kepada matlamat yang lebih besar, iaitu pengorbanan dan penyampaian Islam.

Jika di UIAM khususnya, beban untuk sebar dan fahamkan Islam hanya dikontrakkan kepada mereka yang berlatar belakang pengajian Islam dan persatuan-persatuan Islam semata-mata. Sebetulnya semua individu Islam perlu memahami bahawa mereka adalah golongan muhajirin yang juga perlu melengkapkan maksud kedua hijrah iaitu menyebar dan menguatkan Islam. Mungkin frasa dakwah agak sukar untuk dibawa oleh individu umumnya, namun hijrah yang lebih utama dalam diri individu adalah berubah dari semasa ke semasa untuk lebih dekat dengan Islam.

Islamisasi dan Hijrah

Islamisasi bermaksud usaha (proses) menjadikan patuh kpd, sejajar dgn, atau sesuai dgn ajaran agama Islam, perihal mengislamkan, pengislaman, tujuannya ialah utk membendung penerapan budaya barat dalam kehidupan Umat Islam.

Hijrah secara etimologi ertinya berpindah. Secara terminologi ia mengandungi dua makna : hijrah makani (tempat), dan hijrah maknawi (nilai). Hijrah makani ertinya berpindah dari suatu tempat yang kurang baik menuju tempat yang lebih baik, dari suatu negeri ke negeri yang lain yang lebih baik. Adapun hijrah maknawi ertinya berpindah dari nilai yang kurang baik menuju nilai yang lebih baik, dari kebatilan menuju kebenaran, dari kekufuran menuju keislaman. Atau dengan kata lain, hijrah kepada jalan yang di redhai Allah dan Rasulnya.

Antara konsep hijrah:
* Hijrah dalam keyakinan (i‘tiqadiyah).
* Hijrah dalam pola ibadah (Ta’abbudiyah).
* Hijrah dalam bentuk moral dan etika (Akhlaqiyah).
* Hijrah dalam pemikiran dan budaya (Aqliyah Tsaqafiyah).
* Hijrah dalam institusi keluarga (Usrawiyah).
* Hijrah dalam konteks sosial kemasyarakatan ( Ijtima’iyah).

Roh Sebenar Hijrah

Roh sebenar hijrah dapat kita hayati daripada butir-butir baiah(perjanjian) al-Aqabah kedua yang dimeterai antara Rasulullah saw dengan beberapa orang Ansar pada musim haji ke-13 kenabian.

Dalam kitab Musnad Imam Ahmad(no 13934-sanad yang hasan), Jabir telah menceritakan peristiwa tersebut. Beliau telah bertanya Rasulullah saw pada hari itu: "Apakah butir-butir perjanjian ini wahai Rasulullah?" Baginda menjawab:
"Berbaiahlah(berjanjilah) kalian semua untuk sentiasa:
1. Taat kepadaku dalam keadaan rajin ataupun malas.
2. Mengeluarkan belanja(demi Islam) dalam keadaan susah dan senang.
3. Melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar.
4. Tegak mempertahankan agama Allah dan tidak mempedulikan celaan para pencela.
5. Membantuku apabila aku tiba di Yathrib(Madinah).
6. Menjaga dan mempertahankanku sebagaimana kamu semua mempertahankan diri kamu sendiri, para isteri dan anak-anakmu.

"Bagi kamu Syurga!"(Imam al-Hakim dan Ibn Hibban telah mengesahkan sanad hadis ini dalam kitab mereka).
Dalam kitab Sirah Ibn Hisham(jil. 1, hlm. 440), Ka'ab menyatakan bahawa seramai 73 orang lelaki dan 2 orang wanita telah hadir dalam baiah ini. Setelah selesai MoU ini, Rasulullah saw melantik 12 orang naqib(pembimbing) untuk menjadi pembimbing kepada masyarakat Yathrib sebelum Baginda bertolak ke sana. Mereka terdiri daripada 9 orang puak Khazraj dan 3 orang puak Aus.

Iktibar Buat Ummah

Maka setiap insan yang rindukan Rasulullah saw sewajarnya meneliti satu persatu butir-butir perjanjian al-Aqabah ke-2 ini dengan penuh mendalam, menghayati yang tersurat dan memahami yang tersirat lantas cuba untuk mengaplikasikannya.

Moga-moga kita menjadi ummah yang layak menumpang syafaat Baginda di akhirat kelak. Dalam satu hadis lain, Baginda bersabda yang bermaksud: "Tiada hijrah(ke Madinah) selepas pembukaan Kota Makkah, tetapi yang kekal wujud hanyalah jihad dan niat. Apabila kamu diseru untuk berjihad hendaklah kamu menyahutnya."(Riwayat al-Bukhari no. 2575, Muslim no. 2412)

Imam al-Nawawi menjelaskan maksud hadis dengan menyatakan bahawa umat Islam masih berpeluang mendapat pahala seumpama hijrah dengan melakukan kewajipan berjihad. Roh hijrah daripada Baiah al-Aqabah ke-2 inilah yang mesti dijadikan inspirasi dalam membuat penghijrahan dalam diri sendiri, keluarga dan masyarakat.

Wallahu ‘Alam…

Sumber:
1.Tafsir Al-Azhar
2.Himpunan hadis-hadis Sahih
3.I luv Islam



Chairperson:
Izzat Afif Abdullah

Co-Chairperson:
Siti Fatimah Azzahra Mohd Nazri

Spirituality and Islamization Secretariat
Students’ Representative Council 2012/2013

Thursday, October 25, 2012

Puasa Hari 'Arafah

Tuan Puan.
Pakcik Makcik.
Abang Kakak Adik.
Kawan-kawan semua!

Mari berPUASA pada hari 'Arafah,

Hari Khamis (esok)
Pada 25 Okt 2012 (9 Zulhijjah)

Puasa hari 'Arafah disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar.



Hadith:

Daripada Abi Qatadah r.a. ujarnya, Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya."
(Riwayatkan oleh Muslim dan al-Tirmizi)


Hadith:

Daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag."
(Diriwayat oleh Muslim)


# Mari merebut pengAMPUNan dosa-dosa kita!

Wednesday, October 17, 2012

Aku Ingin MencintaiMu

video


Tuhan betapa aku malu
Atas semua yang Kau beri
Padahal diriku terlalu sering membuat-MU kecewa
Entah mungkin karna ku terlena
Sementara Engkau beri aku kesempatan
Berulang kali
Agar aku kembali
Dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghamba pada-MU
Betapa tak ada apa-apanya
Aku dihadapan-MU
Aku ingin mencintai-MU
Setulusnya
Sebenar-benar aku cinta
Dalam doa
Dalam ucapan
Dalam setiap langkahku
Aku ingin mendekati-MU
Selamanya
Sehina apapun diriku
Ku berharap
Untuk bertemu dengan-MU
Ya Rabbi……
 
# Allah..Allah..lirik yang sangat menyentuh hati..

Saturday, August 18, 2012

Doa Perpisahan Dengan Bulan Ramadhan

Doa Perpisahan Dengan Bulan Ramadhan

Salah satu adab melepaskan bulan Ramadhan sebagaimana diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada para pengikutnya adalah membacakan Doa Perpisahan.

Doa Perpisahan tersebut sebaiknya dibaca pada malam terakhir Ramadhan. Namun, sekiranya ada kekhuatiran malam terakhir Ramadhan akan berlalu tanpa diketahui, maka dianjurkan untuk membacanya pada kedua malam terakhir Ramadhan, iaitu malam ke 29 (malam ini) dan ke 30.
 
Dari Jabir bin Abdillah ra dari Muhammad al Mustafa SAW: Beliau bersabda, “Siapa yang membaca doa ini di malam terakhir Ramadhan, dia akan mendapatkan salah satu dari dua kebaikan: Menjumpai Ramadhan mendatang atau pengampunan dan rahmat Allah.”

    “Ya Allah, janganlah Engkau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidupku. Seandainya Engkau berketetapan sebaliknya, maka jadikanlah puasaku ini sebagai puasa yang dirahmati bukan yang sia – sia semata”
Taqabbalallahu minna waminkum, wakullu ‘aamin wa antum bikhairin.  
Minal Aidzin wal Faidzin
Mohon maaf zahir dan batin, 
Semoga Allah SWT menerima semua amal ibadah kita di bulan Ramadhan ini. Amin =)

Sumber: http://akuislam.com/blog/doa/doa-perpisahan-dengan-bulan-ramadhan/#ixzz23oz5wKa9

# Allah, bakal ku rindui bulan barakah ini. Bakal ku rindui kemeriahan umat di masjid-masjid. Bakal ku rindui alunan al-quran yang ada di mana-mana, tak kira masa. Bakal ku rindu suasana qiam di masjid pada 10 malam terakhir. Namun ku harapkan semua ini akan berterusan InsyaAllah. 

Moga setiap perubahan yang bermula dalam bulan Ramadhan ini (ke arah kebaikan) akan berterusan.

Allah, moga segala amalan ku di terima. Allah Ar-Rahman, moga ada lagi ramadhan untuk ku nanti.