Women and our precious^^

#ini entri dari blog lama ini

Bismillah

Lama rasanya tak update. Bukan tak nak, tapi banyak lagi perkara penting yang perlu dikejarkan. Lagipun sekarang sebenarnya dah nak masuk fatrah exam. Esok exam EPT.


Ok. End of that.


Saya seorang yang suka menjelajah ke blog orang, artikel ke, berita ke, tak kesah la pasal apa pun. Tapi hari ni, saya rasa majority web yang saya klik memberikan tema tentang wanita. Entah kenapa. Ada yang tajuk
'Mahu cantik seperti bidadari', 'Menjemput bidadari', kaitan kisah Saidatina Aisyah dengan pohon semalu, 'Aurat wanita' dan banyak la lagi.

Dalam banyak-banyak link saya bukak, saya agak tertarik dengan  tajuk niqab. (Atau di Malaysia kebiasaannya orang sebut purdah, lebih kurang laa tu) Sahabat saya meluahkan rasa tidak puas hati dia dalm blog
dia tentang ini:

"If France is still in the process of forbiding niqab/purdah
Belgium is already prohibit it hours ago!"

Saya pun taip N-I-Q-A-B. Macam-macam suggestion dapat.




Saya go through every each of that. And lasty I got a blog with satisfied answer. But, I don't know, I can't copy it here. Hmm. But, I'll try to post it later. Insya-Allah.

Click here if you wanna read all about this completely. But once you read. Please, please and please finish it. Jangan baca separuh-separuh. Nanti tak faham susah. 


1. Niqab is mustahabb (means seeking the love of Allah SWT)
    -   Niqab as haya

    -   Niqab as taqwa
2. Niqab is Sunna 

The beautiful summary that I got is:

Hijab is a screen of privacy                         --> Niqab is a better screen
Hijab helps develop taqwa                          --> Niqab helps develop more taqwa
Hijab is a jihad that purifies the soul          --> Niqab is a greater jihad
Hijab is a protection for sisters                   --> Niqab is a better protection
Hijab is an assertion of an Islamic identity   --> Niqab is a stronger assertion
Hijab is fard                                              --> Niqab is mustahab

Beautiful! kan?



However, siapa-siapa yang rasa macam ada yang tak kena, let me know ey. I'm still learning. Correct me if I'm wrong kay?

Wallahu'alam

Comments

Popular Posts