.Heart Talk.


Allah's timing is perfect in every matter. We don't always understand the wisdom behind it, but we have to learn to trust it - Dr. Bilal Philips

Saturday, April 30, 2011

Graf Cinta

Saya rasa saya sangat jarang post tentang soal hati dan perasaan ni. Atau lebih dikenali C.i.n.t.a. 

Bila umur dah ada angka D.U.A di depan ni, seolah tak boleh lari dari isu ni. Ehh, ke dari sekolah.. Entah =D
Err, tapi masalah saya ialah saya tak tahu macamana nak kupas isu ni, sepuluh kali saya taip, saya padam, taip, padam, taip, padam balik. Haihh. Sampai bila tak habis ni.

Tapi, saya reti copy-paste. Hehe. Yang penting isi kandung yang saya cuba nak sampaikan tercapai. Harapnya begitulah. InshaAllah.

Bismillahirrahmanirrahim~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.



Salam to all readers~ =) (Rasa macam dah lama tak menulis tentang cinta, feeling-feeling jiwang)



Malam masih muda.  Anak muda masih ramai bersosial di luar sana, berpesta di luar meraikan kemenangan Malaysia. Solat lupa hendak ditunaikan dek bertolak dari rumah jam 6 petang. Maghrib burn, Isya' entah bila hendak ditunaikan. Juga bersosial di laman-laman sosial mengupdate status harian mengeluh nasib diri, itu dan ini. takdir Allah dipersoalkan. Kenapa tidak itu dan kenapa tidak ini. 








Beralih kepada insan lain, tika ini sukar melelapkan mata dek kerana terlalu banyak memikirkan masalah dunia, masalah Islam mungkin. Juga malam ini barangkali ada insan yang sedang menangis kegusaran dan kesedihan. Hapuskanlah air matamu dan serahkan jiwamu kepada DIA.



Walau siapa pun anda, di mana pun anda, tetapkanlah dalam hatimu, engkau cuma ada DIA.  








Bila dah nak kawen dengan seseorang yang diciptakan untuk anda,sila jawab ini:





1- Anda first love si dia? [yes/no]
2- Anda orang pertama menyentuh tangannya? [yes/no]
3- Anda orang pertama yang mengucapkan i love you kepadanya? [yes/no]
4- Anda pertama kali mendengar ayat-ayat sedemikian rupa? [yes/no]
5- Adakah dia adalah orang pertama yang anda sayang? [yes/no]




Hak privasi anda sebagai seorang isteri/suami suatu hari nanti telah diambil oleh orang lain bukan?






Sukar untuk menolak cinta manusia sebelum akad. Ya, benar. Tatkala ini terlalu banyak dorongan yang menggalakkan kita untuk bercinta. Teman serumate ada pasangan. Lalu menimbulkan satu keinginan untuk bercinta. Hadiah-hadiah dan jambangan bunga, itu semua, turut engkau mahukan. Di saat engkau di musim peperiksaan, dia lah pemberi semangat mu. Ingin sekali mendengar kata i love you dan i miss you berulangkali dari si dia yang engkau cinta.





Semasa bercinta, habis dipulun. Kata i love you, i miss you seakan ucapan biasa setiap hari. Kata-kata ajaib itu seakan hilang ajaibnya lagi. Segala perkara yang sepatutnya dilakukan semasa selepas akad, telah dilakukan sewaktu sebelum akad.








Makan-makan bersama si dia, dating berdua-duaan bersama si dia. Jeling-jeling kepada si dia, sedarlah, bahawa semua itu adalah haram dilakukan sewaktu sebelum akad. Hanya selepas akad, ianya bertukar menjadi halal. Keindahan cinta memuncak sebelum akad akan jatuh merudum apabila 'berjaya kahwin' dengan pasangan tadi. 


keindahan cinta turun selepas berkahwin


Justeru jangan hairan jika terlalu banyak penceraian berlaku sedangkan itulah perkara halal yang paling Allah tidak suka. Sedangkan mereka berkahwin atas dasar suka sama suka. Meskipun atas nama cinta tapi jika cinta itu bukan atas dasar cinta kepada Allah, ianya pasti akan runtuh juga. Ingatlah sesuatu yang dibina atas tapak yang haram tetaplah haram. Seumpama masjid yang begitu gah dibina, namun sayangnya, wang untuk pembinaan masjid itu dari wang haram, hasil dari penindasan ke atas orang-orang miskin. Allah tetap murka. Begitu juga dalam perhubungan. Jika asasnya tidak elok, apakah akan menjanjikan lagi kebahagiaan di puncak? Usah mengharap angan kosong. Kalau pun ia berjaya, nantikan pertanyaan dari Allah di sana atas setiap perbuatanmu semasa kamu berdua bercinta.





Sewaktu bercinta, segala kemanisan telah dirasai, segala keindahan telah dinikmati. Segala info dari pasangan sudah diketahui, lalu, apa lagi yang perlu dibualkan selepas adanya akad? Kita sudah tahu segala-galanya tentang pasangan kita sebelum akad lagi, lalu hari-hari menjadi bosan. Bertambah bosan dari sehari ke sehari. Lalu berbagai-bagai alasan terkeluar dari mulut untuk mencipta penceraian. Sudah tiada persefahaman, sudah tidak ada jodoh walhal alasan utama, sudah bosan! Lalu itu yang terjadi, semakin banyak kemanisan yang diteguk semasa alam percintaan, semakin berkuranglah rasa cinta selepas akad! Hypothesis accepted~







p/s: pandai-pandai jaga diri. Hidup di dunia ini sekadar persinggahan, sementara nyawa masih dalam jasad, bertindaklah untuk mencari bekalan untuk hidup senang lenang di sana. Bukan bersenang lenang di dunia sahaja. Alangkah ruginya kita andai kita mengabaikan akhirat. Kita juga akan rugi andai terlalu mengagungkan cinta manusia sehingga kita terlupa untuk mengagungkan cinta Allah. Beware! Selamat malam semua. Tidurlah dengan tangisan air mata menangisi dosa-dosa kepada-Nya. Bersyukurlah kepada-Nya ada yang memberitahu kerana itu tandanya Allah sayang kepadamu.





4 comments:

Segala komen anda amatlah dialu-alukan :)