.Heart Talk.


Allah's timing is perfect in every matter. We don't always understand the wisdom behind it, but we have to learn to trust it - Dr. Bilal Philips

Friday, September 02, 2016

Resepi Churros dan karamel

Last post rupanya bulan Januari, sekarang dah bulan September. Hahaha. Lama sangat dah baru buka semula blogger ni. Ni semua gara-gara pulun thesis sampai siap. Dan, Alhamdulillah dah siap, dan boleh melangkah ke fasa baru dengan tenang, Insha Allah ;)

Hari ni kita kongsi resepi Churros, since Churros ni senang sangat dan dapat sambutan yang sangat hebat dalam kalangan ahli keluarga. Lagi-lagi buat sebagai minum petang, perghhh, memang laju la piring tu habis. Hehe.

Resepi dari Rohana Bakery

Basically, this is what we need.
Source: Mommylin

Bahan-bahan:
1 ½ cawan tepung gandum
1 sudu besar butter
1 cawan air
1 sudu besar gula
1 ½ sudu kecil garam
½ sudu kecil asen vanilla
1 biji telur

Peralatan:
nozzle muncung bintang
piping bag

Cara-Cara:
1. Didihkan air, masukkan butter, gula dan garam sehingga sebati dengan api sederhana
2. Perlahankan api, masukkan tepung secara ayak supaya tepung tak berketul, kacau dengan laju sehingga rata dan tutup api
3. Pukul telur dahulu, masukkan telur dan asen vanilla dalam adunan tepung tadi dan uli sebati
4. Masukkan adunan dalam piping bag
5. Buat bentuk stick atas baking paper
6. masukkan minyak dalam kuali, goreng secara "deep fry" dengan api sederhana sehingga churros kekuningan dan angkat.
7. Gaulkan churros dgn gula halus, serbuk kayu manis.

Dah siap!
Source: Inche Google

Churros ni sangat sedap dimakan dengan dip sos, caramal ataupun coklat. Kalau saya prefer Caramel Sos. Hehe. Ni resepi mudah cara nak buat caramel. Bahan-bahan seperti dalam gambar dibawah. 




Bahan-bahan yang diperlukan.
Source: Rimadania
Cara-cara:
1- Masak air dan gula dalam periuk dengan api kecik. Pastikan kacau sentiasa, jangan sampai hangus lekat dekat periuk tu ya.
2- Masukkan Butter untuk dicairkan bersama garam dan ekstrak vanilla.
3- Bila butter dah cair, masukkan susu cair dan kacau sehingga dapat kepekatan yang korang nak. Takyah pekat sangat pun takpe, sebab nanti sejuk dia pekat.
4- Lepas tu tutup api dan biarkan sejuk sebelum dihidang. Nak cicah dengan apa pun sedap.


This is the caramel looks.
Source: Azlita
Ok, selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Segala komen anda amatlah dialu-alukan :)