Spageti Tuna Angel Hair

Hari minggu yang sangat padat, submission yang berduyun-duyun dan bertindih-tindih. Kertas yang bertimbun menunggu untuk dibaca dan difikirkan jalan penyelesaian. Masak pun nak yang simple dan cepat je. Yang penting sedap untuk semua makan. Hihi.

Spaghetti Tuna Versi Angel Hair
Buka almari, ada lagi Spaghetti Angel Hair ni setengah yang belum rebus, bahan semua cukup, okay kita on. Kenapa nama dia angel hair? Sebab halus kot, aka rambut-rambut bidadari. Sebelum ni dah post resepi Angel Hair Bolognese. Kali ni versi tuna pulak.

Abah kata "Eh, sedap la". Wahh, kembang la tukang masak, Hihi. Meh kita tengok resepi yang sangat mudah ni. Spaghetti Tuna ni ummi yang selalu buat dulu, kira ni resepi ummi la. Tapi kali ni saya olah sikit, saya pakai Angel Hair, sebab Angel Hair memang favourite semua orang dalam rumah ni. 

Spaghetti Tuna.
by Zahra Ameerah

1 bungkus Angel Hair Pasta (dicelur)
1 tin Tuna (in oil)
6 helai Salad (dipotong halus)
1 labu bawang besar (dipotong dadu)
2 batang lobak merah (dihiris macam batang mancis)
3 batang cili padi (dipotong halus)
5 ekor udang (direbus)
Mayonis
Garam

Cara-caranya:

1- Rebus dulu Angel Hair. 

Tips dia: Rebus, jangan lupa letak minyak dan garam secukupnya. Lepas mendidih, agak dah kena dengan selera, boleh terus tos. Sebab kalau biar rendam sampai air rebusan sejuk macam spageti atau pasta lain, nanti dia terlalu lembik. Sangat lembik. Pegang pun hancur.

2. Keluarkan tuna dari tin, minyak tu jangan buang dulu, letak tepi je. Hancur-hancurkan tuna guna garfu. 

3. Masukkan semua bahan, tuna, salad, bawang besar, lobak merah, cili padi, serta udang, gaul bersama spageti angel hair dan beberapa sudu mayonis. Gaul hingga sebati. 

4. Rasakan dengan garam, dan sudukan sedikit minyak tuna tadi untuk bagi ada rasa dan bau tuna. Dah gaul sedap dan rata, siappp.

Sangat mudah kan?
Tak payah masak atas dapur pun. Hehe.

Selamat mencuba~


Comments

Popular Posts