Penerimaan penggunaan bahasa asing kepada istilah Bahasa Melayu terutamanya dalam Sains dan Teknologi
Sebagai
sebuah negara yang mengamalkan dasar demokrasi dan juga sistem pendidikan moden,
Malaysia mempunyai hubungan pendidikan dengan negara-negara luar dan hubungan serta
kerjasama pendidikan sangat diperlukan dalam memajukan pendidikan negara.
Tambahan pula ekonomi negara dan dunia telah berganjak dari ekonomi pembuatan
kepada ekonomi yang berpaksikan pengetahuan (K-ekonomi), seiring dengan
revolusi teknologi maklumat dan telekomunikasi (ICT). Hampir keseluruhan
situasi ini berlaku dengan menggunakan bahasa sebagai medium bagi tujuan
komunikasi khususnya bahasa Inggeris.
Pembinaan
bahasa merupakan proses yang berterusan berdasarkan kepada perubahan dan juga
kemajuan yang dicapai dan dinikmati oleh sesuatu bangsa selaras dengan anjakan paradigma
mereka bagi melambangkan identiti bangsa yang maju serta mencerminkan kekuatan pegamatan
intelektual di masa kini. Mengukur kemajuan bahasa dan kesan bahasa tersebut
akan memberikan maklum balas dan petunjuk akan kejayaan dan kemajuan yang telah
dicapai sama ada kita mampu berdiri dan meletakkan diri di barisan dan kelompok
bangsa yang kuat, maju, bermaruah, berintegriti dan cemerlang, ataupun
sebaliknya.
Menyedari bahasa Inggeris adalah begitu
penting pada masa kini, maka keperluan untuk menguasai bahasa tersebut semakin
mendesak untuk melayakkan kita bersaing di peringkat global sekaligus
meletakkan kita sebaris dengan negara-negara maju menjelang tahun 2020 akan datang.
Tambahan pula, penggunaan bahasa Inggeris telah digunakan lebih dari 100 buah Negara
di seluruh dunia sebagai bahasa kedua. Oleh yang demikian, kejayaan
melaksanakan pendidikan Sains dan Matematik dengan menggunakan bahasa Inggeris
sebagai bahasa penghantar merupakan langkah yang tepat bagi pelajar sebagai
persediaan untuk berhadapan dengan cabaran-cabaran dunia luar. Tambahan pula,
ia merupakan asas bagi melahirkan masyarakat yang berpengetahuan dan mampu
bersaing di peringkat antarabangsa.
Sepuluh
tahun kemudian, bahasa Melayu telah diwartakan sebagai bahasa kebangsaan yang
tunggal di Malaysia melalui Akta Bahasa Rasmi 1971. Kemuncak bagi penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar digunakan untuk mengajarkan semua mata
pelajaran, kecuali bahasa Inggeris, dalam bahasa kebangsaan adalah pada tahun
1970 apabila kesemua sekolah kebangsaan memulakannya bagi proses pengajaran dan
pembelajaran.
Walau
bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan dalam sistem pendidikan pada masa dahulu
ekoran kurangnya pelajar yang berkebolehan menguasai asas mata pelajaran Sains
dan Matematik dan ada segelintir daripada mereka yang tidak tahu membaca. Oleh
itu, Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979 ditubuhkan dan mengesyorkan agar
kurikulum pendidikan Negara memberikan penekanan dan penegasan pendidikan
terutamanya dalam bidang 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Bukan itu
sahaja, malah melahirkan ramai guru-guru yang berkebolehan dalam bidang Sains
dapat menangani masalah pelajar yang tidak dapat menguasai kemahiran asas ini.
Begitu juga dari aspek kemudahan infrastruktur sekolah di mana ianya diberikan
tumpuan yang lebih terutamanya di sekolah-sekolah luar bandar.
Fenomena kelemahan penguasaan bahasa Inggeris
dikalangan pelajar pada hari ini berada di tahap yang membimbangkan. Apatah
lagi, segala syarat kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta
(IPTA/IPTS) mengenakan segala syarat yang amat ketat kerana persaingan yang
hebat di mana pelajar-pelajar berebut untuk mendapat tempat pengajian pada hari
ini. Di bahagian iklan yang menggunakan surat khabar sebagai media penyampai,
banyak dipaparkan tawaran biasiswa bagi pelajar yang ingin melanjutkan
pelajaran dan kepujian di dalam bahasa Inggeris pada peringkat Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) merupakan salah satu syarat yang utama.
Usaha
kerajaan bagi melaksanakan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan
Matematik dalam bahasa Inggeris amat tepat bagi membantu anak bangsa menguasai
bahasa tersebut untuk menghadapi persaingan yang hebat dalam era globalisasi
hari ini. Pelajar-pelajar sekolah dan juga graduan dari Universiti ataupun
Institusi Pengajian Tinggi yang setaraf dengannya menjadi tulang belakang, nadi
kepada kepada pembangunan negara. Ini adalah kerana graduan-graduan dan lepasan
sekolah zaman sekarang sedang melalui fasa hidup baru dan kebanyakan daripada
mereka ini tidak sedar yang kurang fasih berbahasa Inggeris menjadi masalah
utama bagi mendapatkan pekerjaan di mana-mana syarikat, besar, sederhana atau
kecil.
Sehubungan
daripada pernyataan-pernyataan di atas, tujuan penyelidik menjalankan kajian
ini adalah untuk mengupas dan mengkaji akan faktor yang mempengaruhi penerimaan penggunaan
istilah bahasa asing
kepada istilah Bahasa
Melayu terutamanya dalam
Sains dan Teknologi
bagi pelajar Kulliyyah
Kejuruteraan dan Kulliyyah
Seni Bina Universiti
Islam Antarabangsa Malaysia.
Kesimpulannya,
pelbagai reaksi yang diterima hasil
daripada kajian soal selidik yang telah dijalankan. Walaupun terdapat pelbagai
reaksi tetapi tidak banyak perbezaan yang dapat dilihat dari kajian ini kerana
kebanyakkan daripada responden yang terlibat lebih memilih dan menyokong
penggunaan istilah Bahasa Inggeris berbanding Bahasa Melayu. Antara reaksi yang
diterima adalah kebanyakkan buku rujukan Sains dan Teknologi adalah dalam
Bahasa Inggeris, para pelajar sudah biasa dengan istilah Sains dalam Bahasa
Inggeris dan merasakan kekok sekiranya menggunakan istilah Sains dalam Bahasa
Melayu. Para pelajar juga menyatakan bahawa istilah Sains dalam Bahasa Inggeris
adalah lebih tepat,ringkas dan mudah dihafal. Seterusnya, para pelajar
merasakan bahawa dengan menggunakan istilah Sains dalam Bahasa Inggeris,
komunikasi ilmu secara antarabangsa iaitu dengan negara-negara luar adalah
lebih mudah. Tambahan pula, terdapat pelajar-pelajar dari negara luar yang
menuntut pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM). Hal
ini menyebabkan penggunaan Bahasa Inggeris menjadi kebiasaan pelajar-pelajar di
UIAM.
Reaksi-reaksi
ini sebenarnya disebabkan latar belakang pendidikan pelajar iaitu kebanyakkan
mereka merupakan pelajar-pelajar dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) iaitu mempelajari matapelajaran sains
dan matematik dalam bahasa inggeris bermula dari tingkatan satu sehingga
tingkatan lima.
Penggunaan
istilah Bahasa Asing terutamanya Bahasa
Inggeris ke Bahasa Melayu ini sebenarnya tidak menjadi masalah kerana para
pengguna istilah sains dan teknologi di negara ini terutamanya pelajar perlu
memahami takrif sesuatu istilah sains tersebut dalam apa jua jenis bahasa dan
mencari inisiatif tersendiri supaya penggunaan istilah Bahasa Asing ke Bahasa
Melayu tidak lagi menjadi isu.
Penggunaan
istilah sains dalam bahasa melayu sangat digalakkan kerana dapat memartabatkan
bahasa ibunda kita sendiri yang sememangnya sudah moden mengikut nahunya yang tersendiri
tetapi pada masa yang sama kita perlu mengetahui istilah sains tersebut dalam
bahasa asing juga supaya komunikasi ilmu antarabangsa dapat diperluaskan.
Kami
telah membuat beberapa kesimpulan berdasarkan kepada maklumbalas responden
terhadap persoalan- persoalan yang dibangkitkan. Responden yang terlibat dalam
kajian ini adalah terdiri daripada pelajar dari Kulliyyah Kejuruteraan
dan Kulliyyah Seni
Bina Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia di mana
subjek atau mata pelajaran yang dipelajari adalah amat mencabar. Sungguh pun
begitu, bahasa tidak menjadi halangan bagi mereka untuk menuntut ilmu meskipun
bahasa penghantar yang digunakan di dalam kelas adalah menggunakan bahasa
Inggeris.
Walaupun
berjauhan dengan keluarga ketika menuntut di Institusi Pengajian Tinggi,
pengaruh daripada keluarga terhadap perkembangan minda pelajar khususnya
responden amat mempengaruhi diri responden. Tahap pendidikan yang diterima
semasa tinggal bersama keluarga sama ada secara formal atau non-formal mempengaruhi
akan kemampuan responden untuk menerima atau mengaplikasikan bahasa Inggeris
selain bahasa ibunda mereka sendiri.
Kebanyakan
responden adalah berbangsa Melayu dan bahasa Malaysia menjadi bahasa utama
pertuturan harian mereka. Bagi meningkatkan tahap penguasaan mereka dalam
bahasa Inggeris adalah mengambil masa kerana sejak dari kecil lagi, pendedahan
mereka terhadap bahasa Malaysia adalah lebih berbanding bahasa Inggeris.
Kebijaksanaan pensyarah dalam menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran memainkan
peranan yang penting di mana pendekatan tertentu diperlukan bagi mendekati dan
menangani masalah pelajar yang lemah akan bahasa Inggeris ini.
Hasil
dapatan kajian juga mendapati bahawa majoriti responden bersetuju dan sedar
akan kepentingan penggunaan bahasa Inggeris hari ini dan faktor menggunakan
rujukan juga memainkan peranan yang sangat penting dalam menyuntik minat dan
juga kesungguhan responden untuk mempelajari serta mendapatkan keputusan yang
baik dalam semua subjek terutama Sains dan Matematik untuk melahirkan sebuah
masyarakat yang berpengetahuan dan mampu bersaing di arena antarabangsa.
Anjakan
atau perubahan yang dilakukan oleh kerajaan bagi menggunakan bahasa Inggeris
sebagai bahasa atau medium penghantar merupakan langkah yang bijak bagi mendedahkan
pelajar akan kepentingan penguasaan bahasa Inggeris itu sendiri dan juga
senario yang berlaku dalam dunia pekerjaan hari ini. Semua pihak perlu terlibat
dalam mengembeling tenaga bersama-sama bagi membantu dan menangani masalah yang
timbul dengan perubahan dasar pendidikan hari ini di mana penguasaan bahasa
Inggeris dan juga subjek Sains serta Matematik di kalangan pelajar menjadi
keutamaan.
ptutnye usul wat dlm bhasas arab lg bgus...
ReplyDeleteboleh juga.. cuma tak ramai yang kuasai la kn..
Delete