Islamisasi Hijrah : Hijrah & Rohnya
ISLAMISASI HIJRAH
: HIJRAH & ROHNYA
Assalamualaikum
warga UIAM sekalian…
Minggu depan pada
15 November 2012, akan bermulanya tahun baru bagi seluruh umat Islam..Sebagai
persediaan kita menghadapi Awal Muharam ini,mari sama-sama kita menyegarkan
kembali nilai Hijrah serta semangat yang terbina di dalamnya bagi memastikan
kehidupan kita sentiasa tercorak kea rah kebaikan.
Awal muharram
merupakan suatu pembukaan paradigma baru dalam sejarah Islam. Tarikh ini
diisytiharkan oleh Saidina Umar r.a sebagai permulaan era kejayaan dan
kebangkitan Islam melalui peristiwa Hijrah yang terpatri kemas dalam sejarah.
Disini bermula proses ketamadunan mengikut acuan Islam dan pongorbanan
peristiwa Hijrah menjadi ‘turning point’ kepada penyebaran Islam hinggalah pada
hari ini.
Bagi seorang
mahasiswa khususnya di UIAM, umumnya kampus-kampus lain, cukup banyak
pengajaran daripada peristiwa hijrah dalam erti kata yang tersurat mahupun
tersirat yang dapat kita ambil. Jika dibicara dalam kerangka istilah, tidak
cukup untuk kita sebagai insan menghadamkan maksud peristiwa Hijrah. Sudut
falsafahnya mudah sahaja untuk difahami bahawa hijrah membawa erti perubahan
sama ada dalam bentuk revolusi mahupun evolusi. Perubahan dari buruk kepada
baik, baik kepada lebih baik dan seterusnya kepada yang terbaik. Hijrah
menghuraikan proses kepada matlamat yang lebih besar, iaitu pengorbanan dan
penyampaian Islam.
Jika di UIAM
khususnya, beban untuk sebar dan fahamkan Islam hanya dikontrakkan kepada
mereka yang berlatar belakang pengajian Islam dan persatuan-persatuan Islam
semata-mata. Sebetulnya semua individu Islam perlu memahami bahawa mereka
adalah golongan muhajirin yang juga perlu melengkapkan maksud kedua hijrah
iaitu menyebar dan menguatkan Islam. Mungkin frasa dakwah agak sukar untuk dibawa
oleh individu umumnya, namun hijrah yang lebih utama dalam diri individu adalah
berubah dari semasa ke semasa untuk lebih dekat dengan Islam.
Islamisasi dan
Hijrah
Islamisasi
bermaksud usaha (proses) menjadikan patuh kpd, sejajar dgn, atau sesuai dgn ajaran
agama Islam, perihal mengislamkan, pengislaman, tujuannya ialah utk membendung
penerapan budaya barat dalam kehidupan Umat Islam.
Hijrah secara
etimologi ertinya berpindah. Secara terminologi ia mengandungi dua makna :
hijrah makani (tempat), dan hijrah maknawi (nilai). Hijrah makani ertinya
berpindah dari suatu tempat yang kurang baik menuju tempat yang lebih baik,
dari suatu negeri ke negeri yang lain yang lebih baik. Adapun hijrah maknawi
ertinya berpindah dari nilai yang kurang baik menuju nilai yang lebih baik,
dari kebatilan menuju kebenaran, dari kekufuran menuju keislaman. Atau dengan
kata lain, hijrah kepada jalan yang di redhai Allah dan Rasulnya.
Antara konsep
hijrah:
* Hijrah dalam
keyakinan (i‘tiqadiyah).
* Hijrah dalam
pola ibadah (Ta’abbudiyah).
* Hijrah dalam
bentuk moral dan etika (Akhlaqiyah).
* Hijrah dalam
pemikiran dan budaya (Aqliyah Tsaqafiyah).
* Hijrah dalam
institusi keluarga (Usrawiyah).
* Hijrah dalam
konteks sosial kemasyarakatan ( Ijtima’iyah).
Roh Sebenar Hijrah
Roh sebenar hijrah
dapat kita hayati daripada butir-butir baiah(perjanjian) al-Aqabah kedua yang
dimeterai antara Rasulullah saw dengan beberapa orang Ansar pada musim haji
ke-13 kenabian.
Dalam kitab Musnad
Imam Ahmad(no 13934-sanad yang hasan), Jabir telah menceritakan peristiwa
tersebut. Beliau telah bertanya Rasulullah saw pada hari itu: "Apakah
butir-butir perjanjian ini wahai Rasulullah?" Baginda menjawab:
"Berbaiahlah(berjanjilah)
kalian semua untuk sentiasa:
1. Taat kepadaku
dalam keadaan rajin ataupun malas.
2. Mengeluarkan
belanja(demi Islam) dalam keadaan susah dan senang.
3. Melaksanakan
amar makruf dan nahi mungkar.
4. Tegak
mempertahankan agama Allah dan tidak mempedulikan celaan para pencela.
5. Membantuku
apabila aku tiba di Yathrib(Madinah).
6. Menjaga dan
mempertahankanku sebagaimana kamu semua mempertahankan diri kamu sendiri, para
isteri dan anak-anakmu.
"Bagi kamu Syurga!"(Imam al-Hakim dan Ibn Hibban telah mengesahkan sanad hadis ini dalam kitab mereka).
Dalam kitab Sirah Ibn Hisham(jil. 1, hlm. 440), Ka'ab menyatakan bahawa seramai 73 orang lelaki dan 2 orang wanita telah hadir dalam baiah ini. Setelah selesai MoU ini, Rasulullah saw melantik 12 orang naqib(pembimbing) untuk menjadi pembimbing kepada masyarakat Yathrib sebelum Baginda bertolak ke sana. Mereka terdiri daripada 9 orang puak Khazraj dan 3 orang puak Aus.
Iktibar Buat Ummah
Maka setiap insan
yang rindukan Rasulullah saw sewajarnya meneliti satu persatu butir-butir
perjanjian al-Aqabah ke-2 ini dengan penuh mendalam, menghayati yang tersurat
dan memahami yang tersirat lantas cuba untuk mengaplikasikannya.
Moga-moga kita
menjadi ummah yang layak menumpang syafaat Baginda di akhirat kelak. Dalam satu
hadis lain, Baginda bersabda yang bermaksud: "Tiada hijrah(ke Madinah)
selepas pembukaan Kota Makkah, tetapi yang kekal wujud hanyalah jihad dan niat.
Apabila kamu diseru untuk berjihad hendaklah kamu menyahutnya."(Riwayat
al-Bukhari no. 2575, Muslim no. 2412)
Imam al-Nawawi
menjelaskan maksud hadis dengan menyatakan bahawa umat Islam masih berpeluang
mendapat pahala seumpama hijrah dengan melakukan kewajipan berjihad. Roh hijrah
daripada Baiah al-Aqabah ke-2 inilah yang mesti dijadikan inspirasi dalam
membuat penghijrahan dalam diri sendiri, keluarga dan masyarakat.
Wallahu ‘Alam…
Sumber:
1.Tafsir Al-Azhar
2.Himpunan
hadis-hadis Sahih
3.I luv Islam
Chairperson:
Izzat Afif
Abdullah
Co-Chairperson:
Siti Fatimah
Azzahra Mohd Nazri
Spirituality and
Islamization Secretariat
Students’
Representative Council 2012/2013
Comments
Post a Comment
Segala komen anda amatlah dialu-alukan :)